Voor het vak Verzamelen van moderne kunst ga ik onderzoek doen naar het schilderij ‘Landschap
met touwtje springend meisje’ van Dali .
_large.jpg)
Salvador Dali; Landscap met touwtje springend meisje, 1936
Op het hierbij afgebeelde schilderij bevinden we ons midden in een droom. Het is een drieluik, in
1936 geschilderd door de Spaanse kunstenaar Salvador Dalí. In het middelste luik staat een meisje
touwtje te springen. Op de achtergrond verheffen zich gebouwen die gebaseerd zijn op schilderijen
van andere meesters. Op het rechter luik strompelen twee mannenfiguren ineengestrengeld voort.
Eén ervan heeft een doodsgrauwe kleur. Waarschijnlijk zijn het Salvador Dali en zijn vlak vóór Dalí’s
geboorte gestorven broertje die ook Salvador heette. In de lucht hangt een dreigende wolk in de
vorm van een reuze roofvis.
Het is zoals veel van Salvador’s schilderijen een raadselachtig beeld dat zich, net zoals een droom,
niet zomaar laat verklaren. Het landschap is geen landschap en zoals de kunstenaar verklaarde, gaat
deze droom over een ‘gelukkige jeugdherinnering’. Maar, zoals de boosaardige wolk de idylle dreigt
te verstoren, gaat deze gelukkige herinnering vergezeld van de nooit gekende ‘tweelingbroer’. Het is
een schilderij dat veel vragen oproept, een heel interessant stuk voor een onderzoek.
Want voor wie heeft Salvador Dali dit mysterieuze schilderij gemaakt? En hoe is dit schilderij
uiteindelijk in Museum Boijmans van Beuningen terecht gekomen? Welke weg heeft dit schilderij
afgelegd? Want anno 2014, hangt dit schilderij al ruim 40 jaar tussen de collectie moderne
(surrealistische) kunst van museum Boijmans van Beuningen te Rotterdam. Een museum dat in 1936,
de datum dat dit schilderij vervaardigd is, nog geen moderne collectie kenden en ook niets van
moderne kunst wilde weten. Tijdens dit onderzoek ga ik uitzoeken hoe het schilderij in de collectie
beland is, en aan wie we het te danken hebben dat dit schilderij nu, dag in dag uit, te bewonderen is
tussen de moderne (surrealistische) collectie van Museum Boijmans. De hoofdvraag van dit
onderzoek luidt dan ook:
Hoe is het schilderij ‘Landschap met touwtje springend meisje’ in de moderne
(surrealistische) collectie van Museum Boijmans van Beuningen terechtgekomen?
Deelvragen hierbij zijn:
-
Hoe is de moderne (surrealistische) kunst collectie in Museum Boijmans van Beuningen
ontstaan?
-
Welke personen hebben een rol gespeeld bij de werving van dit kunstwerk?
-
Welke weg heeft het schilderij ‘Landschap met touwtje springend meisje’ afgelegd?
Voor het vak Verzamelen van moderne kunst ga ik onderzoek doen naar het schilderij ‘Landschap
met touwtje springend meisje’ van Dali .
Op het hierbij afgebeelde schilderij bevinden we ons midden in een droom. Het is een drieluik, in 1936 geschilderd door de Spaanse kunstenaar Salvador Dalí. In het middelste luik staat een meisje touwtje te springen. Op de achtergrond verheffen zich gebouwen die gebaseerd zijn op schilderijen van andere meesters. Op het rechter luik strompelen twee mannenfiguren ineengestrengeld voort. Eén ervan heeft een doodsgrauwe kleur. Waarschijnlijk zijn het Salvador Dali en zijn vlak vóór Dalí’s geboorte gestorven broertje die ook Salvador heette. In de lucht hangt een dreigende wolk in de vorm van een reuze roofvis.
Het is zoals veel van Salvador’s schilderijen een raadselachtig beeld dat zich, net zoals een droom, niet zomaar laat verklaren. Het landschap is geen landschap en zoals de kunstenaar verklaarde, gaat deze droom over een ‘gelukkige jeugdherinnering’. Maar, zoals de boosaardige wolk de idylle dreigt te verstoren, gaat deze gelukkige herinnering vergezeld van de nooit gekende ‘tweelingbroer’. Het is een schilderij dat veel vragen oproept, een heel interessant stuk voor een onderzoek.
Want voor wie heeft Salvador Dali dit mysterieuze schilderij gemaakt? En hoe is dit schilderij uiteindelijk in Museum Boijmans van Beuningen terecht gekomen? Welke weg heeft dit schilderij afgelegd? Want anno 2014, hangt dit schilderij al ruim 40 jaar tussen de collectie moderne (surrealistische) kunst van museum Boijmans van Beuningen te Rotterdam. Een museum dat in 1936, de datum dat dit schilderij vervaardigd is, nog geen moderne collectie kenden en ook niets van moderne kunst wilde weten. Tijdens dit onderzoek ga ik uitzoeken hoe het schilderij in de collectie beland is, en aan wie we het te danken hebben dat dit schilderij nu, dag in dag uit, te bewonderen is tussen de moderne (surrealistische) collectie van Museum Boijmans. De hoofdvraag van dit onderzoek luidt dan ook:
Hoe is het schilderij ‘Landschap met touwtje springend meisje’ in de moderne (surrealistische) collectie van Museum Boijmans van Beuningen terechtgekomen?
Deelvragen hierbij zijn:
![]() |
Salvador Dali; Landscap met touwtje springend meisje, 1936 |
Op het hierbij afgebeelde schilderij bevinden we ons midden in een droom. Het is een drieluik, in 1936 geschilderd door de Spaanse kunstenaar Salvador Dalí. In het middelste luik staat een meisje touwtje te springen. Op de achtergrond verheffen zich gebouwen die gebaseerd zijn op schilderijen van andere meesters. Op het rechter luik strompelen twee mannenfiguren ineengestrengeld voort. Eén ervan heeft een doodsgrauwe kleur. Waarschijnlijk zijn het Salvador Dali en zijn vlak vóór Dalí’s geboorte gestorven broertje die ook Salvador heette. In de lucht hangt een dreigende wolk in de vorm van een reuze roofvis.
Het is zoals veel van Salvador’s schilderijen een raadselachtig beeld dat zich, net zoals een droom, niet zomaar laat verklaren. Het landschap is geen landschap en zoals de kunstenaar verklaarde, gaat deze droom over een ‘gelukkige jeugdherinnering’. Maar, zoals de boosaardige wolk de idylle dreigt te verstoren, gaat deze gelukkige herinnering vergezeld van de nooit gekende ‘tweelingbroer’. Het is een schilderij dat veel vragen oproept, een heel interessant stuk voor een onderzoek.
Want voor wie heeft Salvador Dali dit mysterieuze schilderij gemaakt? En hoe is dit schilderij uiteindelijk in Museum Boijmans van Beuningen terecht gekomen? Welke weg heeft dit schilderij afgelegd? Want anno 2014, hangt dit schilderij al ruim 40 jaar tussen de collectie moderne (surrealistische) kunst van museum Boijmans van Beuningen te Rotterdam. Een museum dat in 1936, de datum dat dit schilderij vervaardigd is, nog geen moderne collectie kenden en ook niets van moderne kunst wilde weten. Tijdens dit onderzoek ga ik uitzoeken hoe het schilderij in de collectie beland is, en aan wie we het te danken hebben dat dit schilderij nu, dag in dag uit, te bewonderen is tussen de moderne (surrealistische) collectie van Museum Boijmans. De hoofdvraag van dit onderzoek luidt dan ook:
Hoe is het schilderij ‘Landschap met touwtje springend meisje’ in de moderne (surrealistische) collectie van Museum Boijmans van Beuningen terechtgekomen?
Deelvragen hierbij zijn:
-
Hoe is de moderne (surrealistische) kunst collectie in Museum Boijmans van Beuningen
ontstaan?
-
Welke personen hebben een rol gespeeld bij de werving van dit kunstwerk?
-
Welke weg heeft het schilderij ‘Landschap met touwtje springend meisje’ afgelegd?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten