Referentie:
Krantenartikel Trouw, restauratie schilderij Landschap met touwtje springend meisje
Plaatskenmerk:
H. de
Lange, “Boijmans restaureerd drieluik van Dali”, Trouw, 07-05-10. Geraadpleegd op 26-02-14.
Extract:
Creatieve commentaar:
In juni 2010 vond deze restauratie plaats. Het schilderij werd in de Serra zaal van Museum Boijmans
Van Beuningen voor publiek gerestaureerd. Het was de eerste keer dat er in Museum Boijmans Van
Beuningen een openbare restauratie plaatsvond. Twee maanden lang konden bezoekers de
verschillende fasen van het restauratieproces nauwkeurig volgen.
Het was geen gemakkelijke restauratie, naast de eerdere mislukte restauratie pogingen maakte ook het materiaalgebruik van Dalí het erg lastig. Het restaureren van een (vrij) modern werk is anders dan het werk van een oude meester. De olieverf is nog niet altijd helemaal uitgehard, dat kan vele jaren duren. En veel surrealistische kunstenaars, waaronder Dali, experimenteerden met technieken en materialen. Zo was Dalí bijvoorbeeld één van de eersten die voor het geel op de achterzijde van het schilderij ‘Landschap met touwtje springend meisje’ met een mengsel van oker en cadmium werkte. Die verf is erg gevoelig voor oplosmiddelen, (en) daar moest heel voorzichtig mee worden omgegaan. Daardoor kon in het landschap van het schilderij minder van de oude vernislaag worden weggehaald dan bij de lucht.
Het was geen gemakkelijke restauratie, naast de eerdere mislukte restauratie pogingen maakte ook het materiaalgebruik van Dalí het erg lastig. Het restaureren van een (vrij) modern werk is anders dan het werk van een oude meester. De olieverf is nog niet altijd helemaal uitgehard, dat kan vele jaren duren. En veel surrealistische kunstenaars, waaronder Dali, experimenteerden met technieken en materialen. Zo was Dalí bijvoorbeeld één van de eersten die voor het geel op de achterzijde van het schilderij ‘Landschap met touwtje springend meisje’ met een mengsel van oker en cadmium werkte. Die verf is erg gevoelig voor oplosmiddelen, (en) daar moest heel voorzichtig mee worden omgegaan. Daardoor kon in het landschap van het schilderij minder van de oude vernislaag worden weggehaald dan bij de lucht.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten